sunnuntai 29. marraskuuta 2015

Elämä on valintoja

Kaikilla on varmasti jossakin vaiheessa elämää tullut tilanteita, joiden seurauksena ajatukset jäävät junnaamaan kehää, eikä niistä (yleensä siis ikävistä) ajatuksista pääse millään eroon.
Itselläni on tapana jäädä murehtimaan asioita ja varsinkin auta armias, jos koen, että minua on tahallaan loukattu tai olen kokenut vääryyttä..!
Ikävä totuushan on, että vain itseään ja omia ajatuksiaan voi muuttaa. Pyörimällä negatiivisissa mietteissä sitä tekee hallaa vain itselleen.

Miten sitä sitten pääsee ulos tuosta noidankehästä? Yksi keino on hyväksyä tapahtunut sekä omat tunteet ja elää ne läpi antamatta niiden sen kummemmin vaikuttaa omaan toimintaan. Elämässä sattuu ja tapahtuu, eikä kaikkeen voi valitettavasti itse vaikuttaa. Mutta se, miten asioihin suhtautuu on omissa käsissä.
Tämähän kuulostaa kovin helpolta, mutta on kovan työn takana silloin, kun tilanne on niin sanotusti päällä. Loppujen lopuksi se on kuitenkin ainoa oikea tie, jos haluaa päästä elämässä eteenpäin.

Aika on toinen, joka auttaa. Vanhassa sanonnassa on siis perää.. aika parantaa haavat.
Jotkut haavat ovat kuitenkin niin syviä, että ne saattavat aueta jossakin elämäntilanteessa uudelleen. Silloinkaan ei ole paljon muuta tehtävissä, kuin elää sen asian kanssa ja yrittää parhaan kykynsä mukaan käydä läpi omaa tunnemyrskyään ja saada sisin järjestykseen.

Kun elämä lyö kasvoihin, niin kuin se aika ajoin tekee, kannattaa ottaa pari askelta taaksepäin ja muistaa kuka on. Arvostaa itseään sellaisena kuin on ja oppia omista virheistään. Sillä virheitä tekee meistä jokainen. Ainahan sitä voi syyttää toisia omasta huonosta olostaan, mutta onko se vastuun ottamista omasta elämästä?

Lapset opettavat vanhemmilleen paljon. Minun esikoiseni on luonteeltaan rauhallinen ja tasainen. Hyvin erilainen, kuin itse olen. Hän kertoi tässä taannoin, että koulussa on yksi kaveri, joka haastaa riitaa joka välitunti jonkun kanssa. Minä opastin tytärtäni pitämään puolensa, ettei vaan kukaan pääse kiusaamaan. Tytär katsoi minua suoraan silmiin ja sanoi että: "Mutta kun mä en niinku halua riidellä. Mulla on parempi mieli, kun en ala riiteleen."

Niinpä. Elämä on valintoja. Ihan joka päivä.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti